به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،سامانه «فارس من» سامانهای است که مخاطبان خبرگزاری فارس میتوانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزهها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.
برخی از کاربران فارس در سامانه فارس من پرسیده اند که «لزوم تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات دکتری» بررسی شود.
بخشی از این مخاطبان در این درخواست خود مطرح کردند همانگونه که بارها در این خبرگزاری مطرح شده است هزاران دانشجوی مقطع دکتری صرفا به علت عدم پذیرش مقاله های ایشان در نشریات خارجی isi فرصت دفاع پایانی از رساله و اتمام تحصیلات خود را نیافته اند و افزایش بی سابقه دانشجویان دکتری در ترم 14، 15 و 16 و .... به بعد در دانشگاه های کشور گواه ساده ای بر این مدعا می باشد. به همین دلیل بسیار ساده، بیگانگان به بهانه تحریم با کم کردن درصد پذیرش مقالات ارسال شده از ایران به راحتی فشار اقتصادی تاثیر گذاشته اند و جوانان این کشور که حداقل فوق لیسانس دارند و چند سال دوره دکتری تحصیل کرده اند به جای فعالیت در کارخانه ها و شرکت های دانش بنیان، اسیر راهرو های دانشگاه برای سیکل باطل ارسال مقاله به خارج کشور، انتظار حداقل ۴ ماهه و دریافت نامه رد شدن و تکرار شدن این چرخه معیوب هستند. ضمن تشکر از خبرگزاری فارس، در پیگیری چند ماهه این موضوع دو پاسخ از مسئولان وزارت علوم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شنیده شده است. نخست آنکه برخی از مسئولین نظیر وزیر محترم علوم تاکید دارند که مشکلی در ارسال مقالات وجود ندارد، در صورتی که این گونه نیست و مشاهدات میدانی دانشگاه های برتر کشور نظیر شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، و.... نشان از افزایش بی سابقه دانشجویان دکتری در ترم های بالا و بسیار بالا به علت نداشتن مقاله حکایت دارد و امروزه دیدن دانشجوی ترم ۱۵ و ۱۶ دکتری چندان غریب نیست و اساتیدی که حتی به تعداد بالای مقاله نیز شهره اند بر کاهش شدید درصد پذیرش مقالات ایرانی در ۲۳ سال گذشته تاکید دارند. دوم آنکه برخی از مسئولین نظیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته اند که دانشجوی دکتری نمی تواند بدون مقاله فارغ التحصیل شود و می بایست فرضا محروم از تحصیل گردد! در صورتی که هیچ کدام از دانشجویان دکتری هرگز نگفته اند که می خواهند بدون مقاله فارغ التحصیل شوند. خواست همه ما این است که ملاک پذیرش مقاله به جای نشریات isi خارجی به مراجع داخلی تغییر کند. دانشجو در فرمت استاندارد یک یا دو مقاله تهیه شده خود به زبان فارسی یا انگلیسی را که مستخرج از پایان نامه خود است تهیه نموده و با ارسال و تایید مرجع داخلی فرضا شورایی در وزارت علوم بتواند مجوز دفاع نهایی رساله خود را دریافت کند. واقعا مسئولینی که این گونه در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی فعلی از طولانی شدن دوره تحصیل یا اخراج تعداد بسیار بالایی از دانشجویان مقاطع دکتری صرفا به علت مقاله isi با بهانه حفظ سطح علمی دانشگاه ها دفاع می کنند. می دانند ناخواسته و ناآگاهانه چه ضرر های اقتصادی و استراتژیکی به کشور می زنند؟!
خبرنگاران خبرگزاری فارس برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.
*موضوع مقالات نباید مورد پسند خارجیها باشد/وجود مراجع داخلی خوب برای چاپ مقالات نیاز به مجلات خارجی را کم میکند
سید حسن صدوق رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی و رئیس مرکز آمایش دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیأت علمی این دانشگاه،گفت:مساله ISI را هر چند مدت یکبار مطرح میکنند. در حالی که باید مقاله به طور طبیعی از رساله و کار تحقیقی استخراج شود.
رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: برخی از استاد راهنماها زمانی که دانشجو میخواهد از پروپوزال دفاع کند به دنبال این هستند که از این موضوع، مقاله استخراج میشود یا خیر؟ مقاله باید خودش از رساله استخراج شود. نه اینکه سوژه را به گونهای انتخاب کنیم که مقاله استخراج شده از آن مورد پسند خارجیها باشد.
*موضوعات مقالهای که مورد توجه ISI و Scopus باشد برای ما ملاک نیست
صدوق در ادامه با یادآور شدن این نکته که دانشجویان موضوعاتی را انتخاب میکنند که مورد توجه ISI و Scopus باشد در حالی که برای ما ملاک نیست، یادآور شد: راه تقلب باز شده است و مقالات را به صورت پولی چاپ میکنند همان طور که پول میگیرند مقالات ISI مینویسند.
*مراجع داخلی خوب در کشور باشد نیازی به چاپ مقالات در خارج کمتر میشود
وی در پایان گفت: اگر مراجع داخلی خوب در کشور باشد نیازی به چاپ مقالات در خارج کمتر میشود. البته باید موضوعات کاربردی و در جهت رفع نیازهای کشور باشد.
*تغییر استانداردها در مورد چاپ مقالات به معنی عقب نشینی است
یعقوب فتحاللهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: باید این بحث را فراموش کنیم؛ چراکه فردی که وارد دوره تحصیلات تکمیلی میشود،در مقطع دکتری باید به عنوان محقق مستقل به تحقیقات علمی بپردازد و شیوههای تحقیق را بداند تا بتواند حل مسئله کند.
وی ادامه داد: دانشگاهها موظف هستند با یک برنامهریزی مناسب، تواناییهای خلاقیت و نوآوری را در این نیروهای انسانی بپرورانند.
*نباید مسیر تحصیلات تکمیلی منحرف شود
فتحاللهی گفت: پژوهش در دوره تحصیلات تکمیلی بستر مناسبی برای کشف خلاقیت و گسترش آن است و ما از این مسیر میتوانیم به نوآوری بپردازیم و در اقتصاد و جامعه هم مؤثر باشیم. بنابراین نباید مسیر تحصیلات تکمیلی را منحرف کنیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: گرفتن نمره در مقاطع تحصیلی مختلف ارزش محسوب میشود و فرد توانمندیهای علمی خود را با امتحان علمی و معتبر نشان میدهد. ما نباید امتحان را برای فردی که هنر ورود به این امتحان را ندارد و تقلب میکند از بین ببریم. امتحانها سر جای خود است چرا که باید با استفاده از این روش و متد تواناییهای افراد را بسنجیم و دانش و بینش او را اندازهگیری کنیم تا برای آینده و تواناییهای وی برنامهریزی کنیم.
فتحالهی ادامه داد: ممکن است تعدادی از افراد برای دستیابی به ارزشها علاقهمند باشند اما در عین حال نمیخواهند تلاش کنند و هنر و استعداد آن کار را ندارند، بنابراین ما با مدیریت هنر و استعدادهای انسانها و قرار دادن آنها در مسیری که میتوانند به توفیقاتی دست پیدا کنند، میتوانیم آنها را درست پرورش و از آنها استفاده کنیم.
وی با ذکر مثالی گفت: فرض کنید در جامعه فردی برای رسیدن به ثروت تلاش میکند، اما فرد دیگر نمیتواند ولی از دیوار آن فرد که ثروت خود را با تلاش به دست آورده است بالا میرود. آیا باید ما ثروت آن فرد اولیه را تعطیل کنیم؟ بنابراین در هر جامعهای ما باید اولین کار خود را در واحدهای مختلفی که آدمها را تربیت میکنند مانند خانه و خانواه و بخشهای مختلف اجتماعی، تربیت درست، افراد متعهد و انسان قرار دهیم.
فتحاللهی افزود: ما میتوانیم فرد را به عنوان یک شهروند مناسب، یادگیرنده و شهروندی که از خدمت به جامعه خود با استفاده از تواناییها و قابلیتهای خود لذت میبرد،پرورش دهیم.
*باید مسؤولیتپذیری را در نسلهای بعد پرورش دهیم
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: ما باید کار اصلی خود یعنی مسئولیتپذیری را در نسلهای بعد پرورش دهیم. ما با تغییر استانداردها عقبنشینی میکنیم و به روشهایی دست میزنیم که کارآمد نیست و جامعه را منحرف میکند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه هر جا ارزشی وجود دارد امکان تقلب نیز هست، گفت: ارزش باید سر جای خود باشد،ما باید با روش مناسبی افراد را بسنجیم. اینکه یک فرد علاقمند به تحصیل در دورههای تحصیلات تکمیلی است و میخواهد به عنوان یک فرد فرهیخته و فرزانه فارغالتحصیل شود، باید مسیری را طی کند و برای رسیدن به دانشآموختگی خود تلاش و استانداردهای آنجا را کسب کند. ما نمیتوانیم استانداردها را عوض کنیم.
*تحصیلات تکمیلی در جمهوری اسلامی باید موتور و پیشران پیشرفت علمی کشور باشد
فتحاللهی خاطرنشان کرد: برداشت من این است که در جمهوری اسلامی ایران تحصیلات تکیملی را به وجود آوردیم تا موتور و پیشران پیشرفت علمی کشور باشد. ما برای رسیدن به اهداف کشور باید انسانهای مستعد و متعهد به اخلاق علمی داشته باشیم که برای پیشرفت کشور خود شبانه روزی کار کنند.اگر افراد را اشتباه انتخاب کنیم، این افراد کار درست را انجام نمیدهند و به تخلف دست میزنند.
*هدف از راهاندازی مراجع داخلی برای چاپ مقالات آسان کردن شرایط نیست/فرد استاندارد را چه با مراجع داخلی و چه خارجی باید کسب کند
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: چه مرجع داخلی برای چاپ مقالات وجود داشته باشد و چه مرجع خارجی فرقی نمیکند. ما نمیخواهیم در داخل کشور با راهاندازی مجلات داخلی شرایط را آسان کنیم؛ گرفتن درجه پی اچ دی یک استاندارد است. فرد استاندارد را چه با مراجع داخلی و چه با مراجع خارجی باید کسب کند. اگر به آن استاندارد برسد و دانش و بینش او پیشرفت کند به یک انسان بینالمللی در حل مسأله تبدیل میشود. نمیتوان استانداردها را دور ریخت.
* پیشنهاد دهندگان تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات بدنبال ایجاد راهکار برای انسانهای ضعیف هستند
وی افرادی را که پیشنهاد تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات را میدهند، چنین ارزیابی کرد و گفت: این افراد راهکارهایی را برای انسانهای ضعیف که وارد دورههای تحصیلات تکیملی شدهاند طراحی میکنند. ما نمیتوانیم برای آدمها نسخه بپیچیم، ما برای پیشرفت جمهوری اسلامی نسخه میپیچیم. هر انسانی به اندازه استعدادی که خداوند به او داده است، محترم و موثر است.
*هیجان موجود در مورد وارد شدن به تحصیلات تکمیلی در افراد را باید مدیریت کنیم
فتحاللهی گفت: هر فرد باید درک کند که آیا با همان مقطع تحصیلی کارشناسی یا دیپلم برای کشور موثر است یا باید وارد عرصه علم شود. ما باید این هیجانی که در جامعه ما وجود دارد که همه باید تحصیلات تکمیلی را طی کنند مدیریت کنیم و به افراد و آدمها آموزش صحیح بدهیم و به هر کسی کمک کنیم خودش را کشف کند و بر اساس استعداد خود وارد عرصه علم شود تا دوره پی اچی دی را بگذراند و به عنوان یک عالم موثر برای کشور به حساب بیاید. همه نباید عالم موثر با تحصیلات تکمیلی شوند ما باید به جای اینکه استانداردها را در مورد چاپ مقالات از بین ببریم و عقبنشینی کنیم، باید در فضای بینالمللی علم باشیم.
*ما باید به جای اینکه استانداردها را در مورد چاپ مقالات از بین ببریم و عقب نشینی کنیم،باید در فضای بینالمللی علم باشیم
وی با تاکید بر اینکه دشمن ایران اسلامی دوست دارد ما از فضای بینالمللی علم خارج شویم و تمام تلاش خود را انجام میدهد،خاطر نشان کرد: ما نباید با این تصمیمات خود را از فضای بینالمللی خارج کنیم. ما باید مدام به همه افرادی که در تحصیلات تکمیلی تلاش میکنند، تاکید کنیم که باید پرچم علمی کشور را در فضای بینالمللی زنده نگه دارند نه اینکه عقبنشینی کنیم و دست به افتتاح مراجع داخلی برای چاپ مقالات بزنیم.
*دانشگاهها در پرورش انسانها از استانداردهای علمی تبعیت میکنند که تابع جغرافیای خاص نیست
فتحالهی در پایان تاکید کرد: علم استانداردهای خاص خود را دارد و علما در استانداردهای علمی با هم تفاوتی ندارند. دانشگاهها در پرورش انسانها و اندازهگیری و آنالیز افراد از استاندارهایی تبعیت میکنند که این استانداردها، استانداردهای علمی هستند و تابع جغرافیای خاص نیستند که ما بگوییم به چه سمتی بروند. ما با تغییر آنها کشور را از مسیر علمی خود منحرف میکنیم.
*بازنگری و آسیب شناسی پژوهشهای دانشگاهی
داود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار داشت: این موضوع یکی از مشکلاتی است که در جامعه خصوصا در دانشگاهها در زمینه کارهای تحقیقاتی بوجود آمده است و این موضوع باعث شده توقعی که ما از پژوهش و تحقیق به خصوص در حوزه پایاننامهها داریم و باید به آن عمل شود به صورت متفاوت صورت گرفته و این صدمههایی را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: در بحث پایاننامهها و عمدتا حوزه تحقیق و پژوهش هزینههایی به کشور تحمیل میشود در حالی که این پژوهشها از مسیر خود خارج شدهاند.
*باید در بحث پژوهش دانشگاهها تحولی بوجود آورده شود
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به اینکه باید تحولی در دانشگاهها در بحث پژوهش بوجود آورده شود، گفت: میتوان آموزش و پژوهش را در کنار همدیگر قرار داد اما این کار به معنای واقعی اهتمام جدی رؤسای دانشگاهها، متولیان امر، مسئولین حوزههای پژوهشی را میخواهد تا تحول و دگرگونی در کار بوجود بیاید که این مساله حل شود چرا که اعتباراتی برای پژوهشها در نظر گرفته میشود اما نتیجهای حاصل نمیشود و در حقیقت روز به روز وضعیت بدتر میشود.
*بازنگری و آسیب شناسی کارهای تحقیقاتی در دانشگاهها
محمدی با تاکید بر اینکه قطعا پژوهشهای دانشگاهی نیاز به بازنگری و آسیبشناسی جدی دارد، خاطر نشان کرد: دانشگاهها میتوانند روشهایی را اتخاذ کنند که فرد موظف به کار پژوهشی شود و اگر توان انجام کار پژوهشی را ندارد این ناتوانی باعث متحمل شدن هزینه به کشور نشود.همچنین راه دیگر نیز این است که در دفاع از کارهای تحقیقاتی و پایان نامهها زمینهای بوجود بیاید که مسؤولین دانشگاه ، اساتید راهنما و مشاوران بررسی کنند که کارهای تحقیقاتی انجام شده است یا خیر؟
*موضوعات پژوهشی در دانشگاهها باید کاربردیتر باشد
نمانیده مردم تهران در مجلس تصریح کرد:کارهای تحقیقاتی باید به صورتی باشد که نتیجه آن به صورت عملی عاید جامعه شود و در کنار کار پژوهشی آموزش هم نیاز است البته باید موضوعات پژوهشی کاربردیتر باشد تا دگرگونی خوبی درجامعه بوجود بیاید.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:همچنین باید روشهای پژوهشی دنیا را مورد توجه قرار دهیم چرا که در بسیاری از کشورها کارهای پژوهشی در حوزههای صنعتی، پزشکی و علوم انسانی صورت میگیرد و بلافاصله منتج به نتیجه میشود اما در کشور ما این مسأله مشاهده نمیشود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از تجارب کشورهای دیگر در حوزه پژوهش که در اجرا و عمل نتایجی بدست آوردهاند استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: باید مسئولین دانشگاهها،روسای کارگروهها، حوزه نظارت اهتمام جدی در تغییر روشهای خود داشته باشند و باید بررسی کنند روشهایی که تاکنون در حوزه پایاننامهها به کار برده شده است نتیجه بخش بوده یا نه اگر نتیجه بخش نبوده روشها را تغییر دهند.
*معرفی مراجع داخلی جایگزین موقت برای دفاع از رساله دکتری
ابراهیم واشقانی فراهانی معاون سابق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیأت علمی گروه زیست پزشکی دانشکده مهندس شیمی دانشکده تربیت مدرس می گوید نمیتوانیم جایگزینی برای چاپ مقالات دکتری داشته باشیم.
*پیشنهاد اضافه کردن تبصره جدید به مقررات فعلی در مورد چاپ مقالات
وی ادامه داد: میتوان تبصرهای به مقررات فعلی در مورد چاپ مقالات دکتری اضافه کرد.
واشقانی تاکید کرد: اگر دانشجویی مقاله خود را برای چاپ به مجلات بینالمللی ارسال کرد و به دلایل غیر علمی مورد تأیید قرار نگرفت کمیته کنترل گزارشات فصلی دانشجویان و هیأت داورانی که از آغاز پیشنهاد رساله برای پایان نامه هر فرد تعیین میشوند میتوانند بر اساس مستنداتی چون پاسخ مجلهای که مقاله را رد کرده و بر اساس کیفیت مقالهای که دانشجو ارائه کرده است مقاله دانشجو را بررسی کنند.
معاون پژوهش و فناوری سابق دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: پس از بررسی دلایل عدم چاپ به دلایل غیر علمی در مجلات، مجله جایگزین داخلی را به صورت موقت برای چاپ مقاله معرفی کنند تا اجازه دفاع برای دانشجو صادر شود و پس از آن برای مراحل بعد چاپ مقاله مورد پیگیری مجدد قرار بگیرد.
* ایجاد مراکز داخلی معتبر برای پذیرش مقاله در کشور
سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بحثهایی در این رابطه در حضور وزیر علوم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صورت گرفته است،شاخصهایی که برای پذیرش مقاله در نظر گرفته شده است میتواند تغییر کند به گونهای نیست که نتوان در آن تغییر ایجاد کرد.
وی ادامه داد: برخی از موسسات بینالمللی در حوزه پذیرش مقالات جایگاهی در دنیا برای خود کسب کردهاند که ما خواسته و ناخواسته از آن تبعیت میکنیم در حالی که میتوانیم در داخل کشور ضوابط دیگری در نظر بگیریم.
میرزاده با تاکید بر اینکه قطعا یک دانشجو برای اینکه بتواند جایگاه علمی دکتری را کسب کند باید یافتههای پژوهشی و مقاله داشته باشد و مسألهای از کشور را حل کند، یادآور شد: نمیتوان فقط با چند نمره و گزارش ساده پژوهشی درجه دکتری را برای یک فرد در نظر گرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه زمان آن رسیده است که شاخصهای جدیدی در کشور برای پذیرش مقالات تعیین شود، خاطر نشان کرد: باید به دنبال تاسیس مراکز و موسسات معتبر با استانداردهای مشخص در کشور برای پذیرش مقالات باشیم که شاید کشورهای دیگر هم در این خصوص از ما تبعیت کنند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مراکز داخلی که در کشور برای پذیرش مقاله ایجاد میشوند دارای استانداردهای بینالمللی باشند و افرادی بتوانند مقاله خود را در آنجا به چاپ برسانند که دارای مقالات کاربردی و برخورداری از سطح علمی بالا باشند، همچنین داورانی برای داوری این مقالات در نظر گرفته شوند که از تخصص بالا برخوردار باشند تا هر مقالهای در آنجا چاپ نشود.
* در برخی از مراکز معتبر چاپ مقالات خرید و فروش مقاله صورت میگیرد
میرزاده با یادآور شدن اینکه وزارت علوم سالهاست چارچوبی برای چاپ مقالات در نظر گرفته است که تاکنون هم حاضر به تغییر و اصلاح آن نبوده اما به آن فکر میکند، اضافه کرد: غیر از موضوع تحریم که در زمینه چاپ مقالات برای دانشجویان مشکلاتی به وجود آورده است، برخی از مراکز معتبر چاپ مقاله نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهای دیگر نیز برای ما مشکلاتی ایجاد کردهاند؛ چرا که در این مراکز خرید و فروش مقاله صورت میگیرد، چگونه یک دانشجو ممکن است سالها برای چاپ یک مقاله در نوبت باشد اما یک نفر در ۱ ماه میتواند مقاله خود را چاپ کند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مورد چاپ مقالات، خود را اسیر راهی کردیم که آنگونه هم که تصور میشود دارای اعتبار علمی نیست، پشت صحنه این مراکز نشان میدهد که کسانی خود را آلوده و مسیر آلوده را طی میکنند و موفق به چاپ مقاله میشوند.
* تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات علمی ضروری است
محمد مهدی مهدینژاد نوری معاون سابق پژوهش و فناوری وزارت علوم و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر بر این باور است که حتی اگر تحریمهای حال حاضر هم وجود نداشته باشد تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات دکتری ضروری است و حتما قابلیت انجام و ارتقاء دارد و حتما کشورهای خارجی به دنبال ما خواهند آمد چرا که وضعیت برای همیشه به این گونه نمیماند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در بعضی از دانشگاههای کشور نشریات با نمایه ISI و ws یا Scopus وجود دارند،گفت: ما با دست خودمان طناب دار را به گردن خودمان میاندازیم و در دانشگاه به دانشجو میگوئیم باید مقاله ISI باشد و دانشجو به همین منظور باید پذیرش چاپ مقاله خود را از این نشریات بگیرد.
*نباید اکنون که دشمن خیمه زده است چاپ مقالات دانشجویی را دچار مشکل کرد
وی با تاکید بر اینکه اگر تعداد مقالات و کیفیت آنها را افزایش دهیم همان ویژگیهای مقاله ISI را خواهد داشت، اظهار داشت: اینکه در زمینه چاپ مقالات در سطح جهانی دیده شویم را باید به زمان دیگری موکول کنیم اکنون که دشمن خیمه زده است نباید چاپ مقالات دانشجویان را دچار مشکل کنیم.
مهدینژاد نوری به بند اول آیین نامه نشریات علمی وزارت علوم اشاره کرد که در آن آمده است که چاپ مقالات در نشریاتی که نمایه ws یا Scopus داشته باشند مسئلهای ندارد و در مورد بقیه نیاز به بررسی است،خاطر نشان کرد: این متصدیان ابوجهل هستند و این امر باعث میشود که دانشجویان به سمت نشریات خارجی سوق پیدا کنند.
*راهاندازی نشریات مشترک با کشورهای دیگر برای چاپ مقالات
وی با بیان این پیشنهاد که میتوان برای تسهیل چاپ مقالات با کشورهایی چون روسیه،چین و ... که دارای ارتباط خوبی با آنها هستیم نشریات مشترکی راهاندازی کنیم،ادامه داد: با این کار نشریات بینالمللی محسوب میشوند و توسعه علمی را نیز در ادامه به دنبال دارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه مالک اشتر گفت: عدهای سالانه اعلام میکنند چاپ مقالات در نشریات خارجی باعث شده رتبه ایران ۱۵ باشد و اگر این اتفاق نیفتد رتبه ما ۴۰ میشود. این در حالی است که رتبه ۱۵ هم ارزشی برای ما به دنبال نداشته است جز باور خودمان، و برای باور خودمان آمار مقالات را منتشر میکنیم و مردم خودشان این آمار را میبینند و با کشورهای دیگر مقایسه کنند وگرنه کاربرد بیرونی ندارد و کاربرد داخلی دارد که برای کاربرد داخلی میتوان ISCکه بحث جهان اسلام است را تقویت و جای خالی این نشریات را پر کرد.
انتهای پیام/